Köpvillkor

Köpvillkor

Du ska ha fyllt 18 år. Genom att klicka på “Slutför köp” accepterar du ditt betalningsansvar och godkänner våra köpvillkor.

Flera rabatter kan inte kombineras samtidigt på en och samma vara.

Priser

De angivna priserna är inklusive moms. Priserna är detsamma i vår webbshop och fysiska butik.

Betalsätt

  • I kassan vid upphämtning i butiken (kort, kontant och Swish)
  • Direkt kortbetalning
  • Swish
  • Klarna

Reservation

Lagersaldot i webbshopen är ihopkopplat med butiken och det gör att en vara kan hinna säljas i butiken innan en webborder har hunnit behandlas. Vid dessa tillfällen kontaktar vi dig snarast.
Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt eller där det visar sig att produktbeskrivningen innehåller felaktiga uppgifter. 

Fair Trade Shop Globalen tar ej ansvar för tryck- och informationsfel, samt specifikationsfel på samtliga av Fair Trade Shop Globalens sortiments förekommande produkter och tjänster. Vidare ska bildinformation ses som illustrationer och kan därför ej garanterat återge varans exakta utseende och/eller beskaffenhet. 

Användarvillkor

När du gör din beställning uppger du dina personuppgifter. I samband med registrering och beställning godkänner du att Fair Trade Shop Globalen lagrar och använder dina uppgifter för att fullgöra avtalet gentemot dig. Se vidare under Integritetspolicy.

Cookies

När du besöker den här webbplatsen sparas cookies på din dator. Dessa cookies används för att hålla reda på din inloggning och din kundkorg när du handlar. Om du inte accepterar cookies kan du inte handla, eftersom kundkorgen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken.

Vi använder inte cookies i annat syfte.

Frakt & Leverans

För miljöhänsyn använder vi framförallt återanvänt emballage.

Varorna skickar vi inom 3-4 arbetsdagar med DHL till närmaste ombud eller som varubrev med PostNord till din brevlåda (gäller paket upp till 500 g). Du får ett meddelande med sms eller mail när du kan hämta dina varor.

Fraktkostnaden är för närvarande 70 kr för beställningar upp till 699kr och fri frakt från 700 kr.

Vi levererar endast inom Sverige.

Hämta ut i butik

Det går även bra att hämta ut dina varor i butik (välj detta alternativ när du checkar ut). Varorna ska hämtas i butiken senast 10 dagar efter köpet.

Ej uthämtade varor

För ej uthämtade leveranser debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 150 kr. Outlösta leveranser omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt

Som kund har du ångerrätt enligt Konsumentköplagen på oanvända varor i oförändrat skick.

Ångerrätten omfattar ej:

  • Livsmedel
  • Nedsatta produkter
  • Varor som av hälso- eller hygienskäl är förseglade
  • Presentkort

Ångerrätten gäller i 14 dagar från dagen efter att du tagit emot varan. Inom denna tid ska du skicka ditt ångermeddelande till e-postadressen. Varan ska sedan återsändas inom 14 dagar från det att du har skickat oss ditt ångermeddelande. Du står själv för kostnaden retur.

Ej uthämtade varor

För ej uthämtade leveranser debiterar vi dig för våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering, för närvarande 150 kr. Outlösta leveranser omfattas inte av ångerrätten. Varor som du valt att hämta i butiken ska hämtas senast 10 dagar efter köpet. 

Retur

Det är viktigt att du paketerar returen väl och bifogar följesedel samt information där ordernummer och kunduppgifter framgår.

Om varan hanteras ovarsamt kan vi kräva ersättning för dess värdeminskning. Om varan skadas eller kommer bort på grund av kundens vårdslöshet förloras ångerrätten.

Kunden står själv för returkostnaden, men det går självklart bra att returnera direkt i butik utan kostnad.

Returadress:

Fair Trade Shop Globalen

Kungsängsgatan 20

753 22 Uppsala

Vid reklamation för defekt och eller fel vara kontakta hos snarast på webbshop@globalen.nu så hjälper vi dig att gå vidare.

Återbetalning

När vi har mottagit din retur skickar vi ett bekräftelsemail till dig och återbetalning sker därefter.

Betalning med Klarna

Har du betalat med faktura via Klarna är det viktigt att du anmäler din retur även hos dom (det göra att förfallodatumet på din faktura pausas tills att returen är godkänd). Det gör du enkelt på Klarna AB. När vi har mottagit returen eller när avhämtningstiden från butiken har gått ut krediteras beloppet för berörda varor och Klarna skickar dig en uppdaterad faktura. Är ordern betald kontaktar Klarna dig för återbetalning.

Presentkort

Har du använt ett presentkort får du ett nytt presentkort till samma värde.

Företag

Handlar du som företag och har skickat en retur ska du betala din faktura som vanligt. När vi har mottagit returen kommer vi att skicka en kreditfaktura.

Reklamation: defekt eller fel vara

Om du får en vara som är skadad eller felaktig ber vi dig kontakta oss snarast på webbshop@globalen.nu så hjälper vi dig att gå vidare. Är varan skadad vid leverans ska detta dokumenteras.

Efter mottagen och godkänd retur gör vi inom 30 dagar en återbetalning.

Fler frågor?

Har du fler frågor hör gärna av dig till oss på webbshop@globalen.nu så hjälper vi dig.